JÄNNITTÄJÄN

VERKKOKURSSI

27.8-1.10.2018

(6 viikkoa)

Osta Kurssi tästä

JÄNNITTÄJÄN VERKKOKURSSI

27.8-1.10.2018

(6 viikkoa)

Osta kurssi tästä

Apua ja tukea sosiaalisen jännittämisen kanssa selviämiseen

Kuuden viikon Jännittäjäkurssi on nyt myös verkkokurssina! Kurssi alkaa maanantaina 27.8.2018.

Sosiaalisten tilanteiden jännittäminen vie valtavasti energiaa. Jännittäminen on kuitenkin hyvin yleistä, vaikka monesti meillä on tunne siitä, että olemme ainoita. Jännittämiseen liittyy häpeää, huonouden tunnetta ja pahimmillaan se rajoittaa elämää sekä voi aiheuttaa masennusta.

Jännittämisen ei tarvitse antaa pilata elämää. Erilaisten harjoitusten avulla voimme oppia keinoja, joilla rauhoittaa kehoa ja ylivirittynyttä hermostoa. Voimme oppia myös uudenlaisia ajatusmalleja sekä kohtaamaan hankaliakin tunteita. Säännöllisen harjoittamisen tuloksena reaktiomallit alkavat muuttua. Keho löytää keinoja rentoutua -> rentoutuneessa kehossa ei ole jännitysoireita.

Kurssin teemat ja aikataulu

Kurssi on jaettu kuuteen viikkomoduliin. Viikoittain löydät kurssisivustolta teemaa käsittelevän videon, sekä harjoituksia äänitteen tai tekstin muodossa. Keskustelupalstalla saat vertaistukea ja voit jakaa ajatuksia toisten kurssilaisten sekä kurssin ohjaajan kanssa. Kurssisivustolle pääset kurssin alkaessa 27.8.

Viikko/moduli 1: Mistä jännittäminen johtuu? Milloin jännittäminen on alkanut?

Viikko/moduli 2: Miten Mindfulness – hyväksyvän, tietoisen läsnäolon harjoitukset voivat auttaa jännittäjää?

Viikko/moduli 3: Myötätunnon parantava voima

Viikko/moduli 4: Trauma jännittämisen taustalla

Viikko/moduli 5: Jännittäjän identiteetti

Viikko/moduli 6: Jännittäjän pikaopas

Kenelle kurssi on tarkoitettu?

Kurssista on hyötyä sinulle, jos tunnistat itsesi joistakin alla olevista kohdista:

  • Koet olevasi erityisherkkä ja kehosi/hermostosi ylivirittyy helposti
  • Stressaat tulevista asioista kovasti jo etukäteen
  • Jännität sosiaalisissa tilanteissa esim. palaverit, esiintyminen, kahvikutsut, uudet tilanteet
  • Olet kyllästynyt jännittämiseen ja valmis tekemään jotain asian eteen
  • Jännittäminen johtuu elämässä tapahtuneesta traumasta
  • Olet vaativa itseäsi kohtaan, etkä salli itsellesi virheitä
  • Huolehdit liikaa siitä, mitä muut ihmiset ajattelevat sinusta

Mitä hyötyä kurssista on?

Kurssin aikana saat työkaluja jännittämisen kanssa selviytymiseen:

  • Vertaistuki on yksi tärkeimpiä asioita jännittämisen kanssa selviytymisessä. Usein ei ole kuitenkaan ketään, kenelle asiasta uskaltaisi puhua. Kurssilaiset voivat jakaa keskenään ajatuksia ja vinkkejä. Kurssin ohjaaja seuraa ja tukee keskustelua
  • Opit harjoitusten avulla tunnistamaan automaattisia ajatus- ja reagointimallejasi sekä voit alkaa vaikuttamaan niihin
  • Saat tietoa jännittämisestä – mitä kehossa oikein tapahtuu. Jännittäminen on hyvin fyysinen asia – tulet huomaamaan, että jännittäminen onkin kehossasi, eikä vain mielessäsi. Et ole hullu 🙂
  • Opit myötätuntoista suhtautumista itseäsi ja oireitasi kohtaan
  • Alat vapautua jännittämiseen liittyvästä häpeästä ja ahdistuksesta
  • Säännöllisen harjoittamisen avulla jännitysoireet alkavat lieventyä

Kurssin teemat tarkemmin:

Viikko/moduli 1: Mistä jännittäminen johtuu? Milloin jännittäminen on alkanut?
  1. Viikolla kuulet jännittämisen syistä. Se auttaa sinua ymmärtämään paremmin omia reaktioitasi. Jännittäminen ei ole sinun vikasi, eikä pysyvä ominaisuutesi. Puhumme jännittämisen fyysisestä ominaisuudesta. Pääset kurssialustalla keskustelemaan muiden osallistujien kanssa. Vertaistuki on todella tärkeää jännittämisen kanssa painiville! Saat huomata, että et todellakaan ole yksin!
Viikko/moduli 2: Miten Mindfulness-harjoitukset voivat auttaa jännittäjää?
  1. Viikolla kuulet, miten Mindfulness- hyväksyvän, tietoisen läsnäolon harjoitukset voivat auttaa jännittäjää. Kun tulemme tietoisiksi omista reaktioistamme, voimme alkaa vaikuttaa niihin. Toimimme usein automaatilla ja olemme ehdollistuneita pelkäämään tiettyjä tilanteita. On mahdollista oppia uusia ajattelu- ja reaktiomalleja. Olemme (tiedostamatta) kouluttaneet aivomme pelkäämään, voimme myös uudelleen kouluttaa ne pois pelosta. Tutkimusten mukaan säännöllinen Mindfulness-harjoittelu muokkaa aivoja.
Viikko/moduli 3: Myötätunnon parantava voima
  1. Viikolla puhumme myötätuntoisen suhtautumisen parantavasta voimasta. Jännittämisestä kärsivä kokee usein häpeää ja saattaa pitää itseään huonoja ja epänormaalina. On voimauttavaa huomata, että voi kelvata sellaisena kuin on. Itsemyötätuntoa voi harjoitella, vaikka aluksi se voi tuntua haastavalta. Itsekriittisyys sairastuttaa meidät, kun taas lempeä suhtautuminen itseensä voi olla hyvin eheyttävää. Puhumme myös siitä, miten muut ihmiset suhtautuvat jännittämiseen (ja miten heidän pitäisi suhtautua).
Viikko/moduli 4: Trauma jännittämisen taustalla
  1. Viikolla puhumme traumojen vaikutuksesta ja siitä, miten ne saattavat liittyä jännittämiseen. Kerron TRE -jännitysten, stressin ja traumojen purkumenetelmästä. (Tension, trauma & stress release exercise). Jännittäminen ei ole tilanteessa, vaan kehossa (hermostossa). Yleensä pidämme jännittämistä mielen ongelmana, mutta oireilu on usein hyvin fyysistä esim. lihasjännitys, tärinä, hikoilu ja punastelu ovat yleisiä oireita. Jos emme saa purettua jännitystä ja ylivireyttä kehosta, ei se tahdo lähteä mielestäkään. Joskus jännittäminen voi johtua myös traumaperäisestä stressihäiriöstä. Kun tunnelukoiksi ja lihasjumeiksi jäänyt trauma lähtee purkautumaan kehosta, voi jännittämisen oireet alkaa vähentyä kuin itsestään. Itse TRE-harjoitus on hyvä opetella koulutetun ohjaajan kurssilla tai yksilöohjauksessa. Verkkokurssilla menetelmä ainoastaan esitellään teoriassa. TRE-ohjaajia löytyy jo ympäri Suomea.
Viikko/moduli 5: Jännittäjän identiteetti
  1. Viikolla puhumme jännittäjän identiteetistä. Monesti ajattelemme, että jännittäminen on ominaisuus, joka on meissä pysyvänä ja muuttumattomana. Jos jännittäminen pitää vahvasti otteessaan, on vaikea uskoa, että siitä pääsisi ikinä eroon. Joskus jännittämisestä voi olla jopa vaikea päästää irti, koska se on määritellyt koko elämämme. Monet elämän valinnat voivat olla jännittämisen seurausta. Millaista elämä olisi jos en enää jännittäisi? Uskallanko päästää irti?
Viikko/moduli 6: Jännittäjän pikaopas
  1. Viikolla käymme läpi yksinkertaisen kaavan avuksi jännittävien tilanteiden kohtaamiseen. Kun ”paniikkipiikki” alkaa kohota, tunnistamme nopeasti epämiellyttävän olon ja fyysiset reaktiot esim. sydämen sykkeen nousun ja lihasten jännittyneisyyden. Tämän yksinkertaisen toimintakaavan avulla opimme katkaisemaan paniikkipiikin ja lieventämään jännitysoireita.

Miksi osallistua verkkokurssille?

Verkkokurssi vaatii osallistujalta hieman enemmän omaa aktiivisuutta kuin normaali kurssi, mutta siinä on omat etunsa. Miksi siis osallistua Jännittäjän verkkokurssille? Mm. näiden syiden vuoksi:

  • Sinulla ei ole aikaa, rahaa tai mahdollisuutta osallistua varsinaiselle viikkokurssille
  • Paikkakunnallasi ei järjestetä jännittämiseen liittyviä kursseja
  • Haluat tehdä harjoituksia juuri silloin, kun sinulle sopii (ei sidottuna aikaan tai paikkaan)
  • Jännität liikaa ryhmään osallistumista, joten on pienempi kynnys aloittaa verkkokurssilla
  • Sinulla ei ole ketään, kenen kanssa puhua vaikeasta aiheesta (kurssilla tähän on mahdollisuus)

Miksi osallistua verkkokurssille?

Verkkokurssi vaatii osallistujalta hieman enemmän omaa aktiivisuutta kuin normaali kurssi, mutta siinä on omat etunsa. Miksi siis osallistua Jännittäjän verkkokurssille? Mm. näiden syiden vuoksi:

  • Sinulla ei ole aikaa, rahaa tai mahdollisuutta osallistua varsinaiselle viikkokurssille
  • Paikkakunnallasi ei järjestetä jännittämiseen liittyviä kursseja
  • Haluat tehdä harjoituksia juuri silloin, kun sinulle sopii (ei sidottuna aikaan tai paikkaan)
  • Jännität liikaa ryhmään osallistumista, joten on pienempi kynnys aloittaa verkkokurssilla
  • Sinulla ei ole ketään, kenen kanssa puhua vaikeasta aiheesta (kurssilla tähän on mahdollisuus)

Kurssin tekijä, ohjaaja ja kanssakulkija

” Hei, minun nimeni on Tiia. Olen tehnyt tämän verkkokurssin, jotta voisin jakaa kaikkea vuosien aikana oppimaani tietoa mahdollisimman monen ihmisen kanssa. Helsingissä olen pitänyt myös oikeita kuuden viikon Jännittäjäkursseja, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta osallistua niihin. Verkkokurssille voi puolestaan osallistua mistä päin maailmaa tahansa.

Olen saanut valtavasti apua omaan hyvinvointiini Mindfulness- ja TRE-harjoituksista, ja kouluttautunut myös näiden menetelmien ohjaajaksi. Lääkkeettömät, keholliset menetelmät ovat tehokkaita hoitomuotoja sosiaaliseen jännittämiseen ja ahdistuneisuuteen.

Jännittäjä ei aina ole ujo ja monet esiintyvät taiteilijatkin kertovat jännittävänsä paniikinomaisesti. Jännittäjiä yhdistää yleensä herkkyys ja vaativuus itseä kohtaan. Herkkyys on hyvä säilyttää, vaativuudesta voimme puolestaan oppia hellittämään.

Tervetuloa mukaan yhteiselle ja avartavalle kuuden viikon matkalle. Käsittelemme jännittämistä uudella positiivisella asenteella, mikä saa sinut suhtautumaan siihen vähemmän kuolemanvakavasti 🙂

Tiia Knuutinen on Hellä Mieli-yrityksen perustaja, Sosionomi (AMK), Sertifioitu TRE-ohjaaja ja Mindfulness-ohjaaja CFM®.

Ilmoittaudu nyt mukaan kurssille!

Jännittäjän verkkokurssi ennakkoilmoittautujan hintaan 49e (norm. 79 e).

Osta kurssi tästä

Haluaisitko kysyä jotain verkkokurssista? Laita rohkeasti sähköpostia osoitteeseen tiia@hellamieli.fi

Voit myös tutustua minuun ja toimintaani enemmän osoitteessa www.hellamieli.fi