HOITAJAN HYVINVOINTI

KURSSIT JA TYHY-PÄIVÄT Kysy lisää ja pyydä tarjous!

HOITAJAN HYVINVOINTI

KURSSIT JA TYHY-PÄIVÄT Kysy lisää ja pyydä tarjous!
Olen toiminut hoitajana muistisairaiden iäkkäiden parissa kahdeksan vuoden ajan ja myöhemmin palvelukeskuksen sosiaaliohjaajana. Tiedän, että työ voi olla välillä kuormittavaa, niin henkisesti kuin fyysisesti. Väsyneet ja ylikuormittuneet hoitajat sairastuvat helposti. Jos psyyke onnistuu pysymään terveenä, keho alkaa oireilla.

Hoitajan hyvinvointi-kurssit ja tyhy-päivät on kehitetty tukemaan hoitajan jaksamista ja terveyttä. Kursseilla opitaan menetelmiä, joiden avulla stressistä palautuminen nopeutuu. Helppojen itsehoitomenetelmien avulla jokainen voi oppia pitämään huolta omasta mielen- ja kehon hyvinvoinnista. Kun hoitaja voi hyvin, hän jaksaa myös kohdella asiakasta hyvin. Mindfulness- ja myötätuntoharjoittelun on todettu lisäävän vastustuskykyä (stressitason laskiessa), joten myös stressiperäiset sairaslomat vähenevät.

HOITAJAN HYVINVOINTI – KURSSI

(Mindfulness, 6 vkoa)

Useat yritykset ovat ottaneet Mindfulness-harjoitteet osaksi työyhteisön hyvinvointia. Tietoisen läsnäolon taitoja viedään nyt myös kouluihin. Tutkimustulokset puhuvat puolestaan. Hoitajan hyvinvointi-kurssi on suunniteltu vanhustyötä tekeville. Hoitotyö kuormittaa niin fyysisesti kuin henkisesti. Hoitotyö on vaativaa ja siihen liittyy suuri vastuu toisen ihmisen hyvinvoinnista. Voisimmeko tehdä jotain myös hoitajien hyvinvoinnin eteen? Nyt työnantajalla on mahdollisuus panostaa henkilökunnan henkiseen hyvinvointiin. Tutkimusten mukaan suuri osa sairaslomista johtuu stressiperäisistä syistä. Kurssilla osallistujat oppivat harjoituksia, joita voi tehdä jatkossa myös kotona itsenäisesti.

Tulen työpaikallenne kerran viikossa sovittuna aikana, kuuden viikon ajan. Yksi tapaaminen kestää noin tunnin. Suositeltu osallistujamäärä on 4-10 henkilöä. Jokaisella tapaamisella on oma teemansa. Opimme mm. havainnoimaan ja kohtaamaan omia tunteitamme, myötätuntoista suhtautumista itseämme ja muita kohtaan sekä toisen henkilön läsnäolevaa kohtaamista. Säännöllinen harjoittelu vahvistaa saatuja hyötyjä. Kurssin jälkeen jokaisella osallistujalla on uusia keinoja oman mielen ja kehon hyvinvoinnin ylläpitämiseksi. Tämä kurssi maksaa itsensä takaisin!

Säännöllisen Mindfulness-harjoittelun hyötyjä ovat mm.

  • Stressistä palautuminen nopeutuu
  • Ahdistuneisuus vähenee
  • Parantunut vastustuskyky
  • Vähemmän uniongelmia
  • Työmuisti ja keskittyminen paranee

Kurssin esimerkkihinta Helsingissä: (6 viikon kurssi) 1250e + alv 24%

Kokemuksia vanhustyön ammattilaisille järjestetystä kurssista:

“Kurssi oli kuin lahja itselleni. Harjoitukset tekevät hyvää itselle ja sitä kautta myös muille.”

“Rauhaa ja läsnäolon hetkiä arjen hulinaan! Ohjaaja luottamuksen arvoinen ja sai kurssin tuntumaan merkitykselliseltä. “

“Suosittelisin kurssia jokaiselle stressinhallinnan keinoksi ja itsetuntemuksen lisäämiseen”

“Kurssi tarjosi rauhoittumista, läsnäoloa ja rentoutumista”

Kokemuksia vanhustyön ammattilaisille järjestetystä kurssista:

“Kurssi oli kuin lahja itselleni. Harjoitukset tekevät hyvää itselle ja sitä kautta myös muille.”
“Rauhaa ja läsnäolon hetkiä arjen hulinaan! Ohjaaja luottamuksen arvoinen ja sai kurssin tuntumaan merkitykselliseltä. “

“Suosittelisin kurssia jokaiselle stressinhallinnan keinoksi ja itsetuntemuksen lisäämiseen”

“Kurssi tarjosi rauhoittumista, läsnäoloa ja rentoutumista”

Ideoita Tyhypäiviin – mielen & kehon hyvinvointia lisäämään

Ideoita Tyhypäiviin – mielen & kehon hyvinvointia lisäämään

Työhyvinvointipäivien yhteyteen voidaan suunnitella 1-3 tunnin harjoituskokonaisuus (Mindfulness-, itsemyötätunto- tai TRE-stressinpurkuharjoitukset). Voimme suunnitella tilaisuuden sisällön toiveidenne mukaan. Tässä muutama esimerkki tyhy-tuokioista.

 

Hinta alkaen:

220 e + alv 24% / 1 h

 

Pyydä tarjousta! Hintaan vaikuttaa mm. osallistujamäärä sekä tilaisuuden kesto ja kertamäärä.

 

Ota yhteyttä ja suunnitellaan yhdessä!

TRE-stressinpurkumenetelmä (2-2,5h tuntia)

Aluksi kuulette tämän “tärinäterapiaksikin” kutsutun menetelmän hyödyistä. Pienen info-iskun jälkeen teemme yhdessä alkuverryttelyliikkeet ja sen jälkeen onkin aika täristä. Tärinä on kehomme luonnollinen keino vapauttaa stressiä ja jännityksiä. Yhdessä tehty tärinäharjoitus on hauska ja erilainen kokemus. Lopuksi teemme rentoutusharjoituksen. Harjoituksen jälkeen olo on yleensä rento, mutta energinen. TRE-harjoitus on helppo oppia. Jokainen saa mukaansa ohjeet ja harjoitusta voi jatkaa kotona. Pian töissä onkin asteen rennompia ja vapautuneempia tyyppejä töissä!

TRE-harjoitusta varten tarvitsemme salin ja jooga/jumppamattoja. Jos sellaista ei työpaikaltanne löydy, voin vuokrata tilan joogakoulusta. Tällöin hintaan lisätään salin vuokra n. 30e/h. Omaan Hellä Mieli-tilaani mahtuu seitsemän hengen porukka. Siitä ei tule lisäkuluja.

Mitä on TRE? Lue lisää.

Läsnäoloa hoitotyöhön (Mindfulness 1-2 tuntia)

Teemme erilaisia Mindfulness- tietoisen läsnäolon harjoituksia. Havainnoimme omia ajatuksiamme ja tunteitamme, teemme kehomeditaation ja mindfulness-joogaa, jossa yhdistyy hengitys ja liike. Voimme tehdä myös läsnäolevan kuuntelun harjoituksia, jotka vahvistavat kontaktiamme työtovereihin. Myötätunto-harjoituksilla hellimme itseämme ja vähennämme itsekriittisyyttä. Yksinkertaisia harjoituksia on helppo jatkaa kotona. Stressitaso laskee ja unenlaatu paranee. Virtaa riittää uusiin haasteisiin.

Mitä on Mindfulness? Lue lisää.

Kursseja ja tyhypäiviä voidaan järjestää Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Ota rohkeasti yhteyttä ja kysy lisää! Tästä pääset yhteystietoihin.

Kurssien ohjaajana toimii Tiia Knuutinen, Sosionomi (AMK), lähihoitaja, Mindfulness tunnetaitovalmentaja ja TRE-ohjaaja (tension, stress & trauma release exercise).

Lue lisää mediassa olleista artikkeleista Mindfulnessista työelämässä:

Mindfulness tuli työelämään

Artikkelissa Mindfulness-harjoitusten tutkituista hyödyistä työelämässä.

Yksinkertainen tapa tekee työpäivästäsi huomattavasti paremman – kymmenen minuuttia riittää!

Mindfulnessin harjoittamisesta on tutkimuksen mukaan hyötyä niin stressin hallinnassa kuin työympäristön viihtyvyyden parantamisessa.

Lisää myötätuntoa työpaikoille – tutkimukset lupaavat sitoutuneempia työntekijöitä

Mindfulness asenteeseen kuuluu myötätunto itseä ja toisia kohtaan. Lue blogikirjoitukseni uudistuva.com (Uudistuva terveydenhoito) sivuilta.