JÄNNITTÄJÄKURSSIT

Tule mukaan 22.8.2017 alkavalle kuuden viikon kurssille!

ILMOITTAUDU NYT

JÄNNITTÄJÄ-

KURSSIT

Tule mukaan 22.8.2017 alkavalle kuuden viikon kurssille!

ILMOITTAUDU NYT

Jännittäminen ei ole tilanteissa, vaan kehossa.

Kun jännitys lähtee kehosta, se lähtee myös tilanteista!

Työpaikan ruokalaan meneminen ahdistaa? Syke nousee omaa puheenvuoroa odottaessa? Ajatuskin esiintymisestä huimaa ja kahvikuppiin tarvitsee maitovaran lisäksi neuroosivaran.

Sosiaalisten tilanteiden jännittäminen vie valtavasti energiaa. Jännittämisen lisäksi koemme usein tilanteiden aiheuttamaa ahdistusta, häpeää ja pelkoa siitä, että muut huomaavat. Saatamme kokea itsemme viallisiksi ja joskus jopa epäilemme tulevamme hulluiksi. Mikä minua vaivaa?

Jännittäminen on kuitenkin todella yleistä. Emme vain tiedä siitä, koska kaikilla on kova tarve peitellä tätä “ominaisuutta”. Kurssilla tulet huomaamaan, miten muillakin on aivan samanlaisia tuntemuksia kuin sinulla. Jokaisella meillä on myös voimavaroja pärjätä jännittämisen kanssa. Enemmän meitä uuvuttavat jännittämiseen liittyvä häpeä ja peittelyn aiheuttama ahdistus. Näistä tunteista voi kuitenkin oppia vapautumaan. Silloin myös jännittäminen vähenee kuin itsestään.

Kaikkea rohkeutta ei anneta etukäteen. Tarvittava rohkeus tulee tehdessä sitä, mikä pitää tehdä.

John Maxwell

TRE- ja Mindfulness-harjoituksista apua jännittämiseen

Jännittämisen taustalla saattaa olla elämässä koettuja traumaattisia ja turvattomuutta aiheuttaneita tilanteita. Silloin kehomme on jäänyt krooniseen ylivireys- ja jännitystilaan. TRE-harjoitusten avulla pystymme purkamaan näitä jännityksiä. Tulet huomaamaan, että jännittäminen ei olekaan osa persoonallisuuttasi vaan kehossasi jumissa olevaa ylimääräistä energiaa.

Usein sanotaan, ettei jännittämisen syyllä ole väliä. Mielestäni on kuitenkin tärkeää ymmärtää, että et ole huono ja viallinen vaan jännittämisen syyt voivat olla niin perintötekijöissä kuin elämän tapahtumissa. Jännittämisen syiden ymmärtäminen auttaa meitä suhtautumaan itseemme myötätuntoisemmin.

Jännittäjä-kurssit on tarkoitettu lievästä ja keskivaikeasta sosiaalisesta jännittämisestä/paniikkioireista kärsiville. Joskus jännittäjät eivät hakeudu ryhmiin, koska toisten seurassa oleminen voi jo tuntua liian jännittävältä ajatukselta. Tässä ryhmässä jännittäminen on kuitenkin sallittua. Olemme kaikki samassa veneessä. Opettelemme, miten voisimme tulla sinuiksi jännittämisen tunteen kanssa.

Kurssilla teemme harjoituksia, joiden avulla voimme oppia rauhoittamaan kehoa ja mieltä. Jännittäjän autonominen hermosto on usein ylivirittynyt ja keho luonnollisesti myös hyvin jännittynyt. TRE-stressin ja jännitystenpurkumenetelmän avulla saamme nopeasti vapautettua kehoon kertynyttä jännitystä. Krooniset lihasjännitykset alkavat pikkuhiljaa vapautua ja keho löytää takaisin tasapainoon.

Mindfulness-harjoitusten avulla opimme havainnoimaan ajatuksiamme, tunteitamme ja kehon tuntemuksia. Opimme tunnistamaan automaattiset pelkoreaktiot, emmekä usko enää kaikkea, mitä mielemme tuottaa. Mieli ja keho alkavat vapautua jatkuvasta hälytystilasta. Teemme myös harjoituksia, jotka auttavat meitä hyväksymään itsemme sellaisena kuin olemme ja myötätunto itseämme kohtaan kasvaa. Tätä voisi pitää jännityksestä vapautumisen lähtökohtana. Itsensä lempeää hyväksymistä voi opetella.

Muistathan, että tässä ryhmässä jännittäminen on sallittua! Jos ei koskaan jännitä, ei tarvitse tätä kurssia. Ryhmät ovat pieniä (max. 6 henkilöä), turvallisia ja luottamuksellisia.

Kurssin hyötyjä ovat mm.

  • Opit kaksi tehokasta menetelmää jännittämisen lieventämiseen; Mindfulness-harjoituksia sekä TRE-harjoituksen
  • Opit keinoja, joiden avulla rauhoittaa itseäsi jännittävissä tilanteissa
  • Jännittämiseen liittyvä ahdistuneisuus ja häpeä lievenevät
  • Vapautat kehostasi pitkittynyttä jännityksestä johtuvaa lihaskireyttä sekä autonomisen hermoston ylivireyttä – näiden seurauksena oireet lievenevät kuin itsestään
  • Opit myötätuntoista ja kannustavaa sisäistä puhetta
  • Harjoituksia on helppo tehdä myös itsenäisesti, eli jatkossa sinulla on työkaluja jännityksen helpottamiseen

Opi luottamaan elämään.

Päästä irti, hellitä.

Opi luottamaan elämään.
Päästä irti, hellitä.

Jännittäjäkurssi 6 viikkoa (6+1 tapaamista)

Tapaamme kerran viikossa kuuden viikon ajan. Jokainen tapaaminen kestää 2,5 tuntia. Teemme erilaisia kehoa ja mieltä tasapainottavia harjoituksia (TRE, Mindfulness ja Itsemyötätunto). Jaamme kokemuksia myös keskustellen pareittain ja pienessä ryhmässä (aina saa olla myös vain kuuntelijan roolissa). Saat ohjeet myös kotiharjoituksiin. Omatoiminen harjoittaminen tapaamiskertojen välissä edistää harjoitusten syvenemistä ja omaa sisäistä muutosta.

Kuuden viikoittaisen tapaamisen jälkeen tapaamme vielä kerran pidemmän harjoituspäivän merkeissä.

Seuraava Jännittäjäkurssi pidetään 22.8-30.9.2017

Tapaamiset tiistaisin 22.8/ 29.8/ 5.9/ 12.9 /19.9/ 26.9 klo 17-19.30

sekä viimeinen pidempi harjoituspäivä lauantaina 30.9 klo 10-14.

6-viikon Jännittäjäkurssin hinta on 280e (sis. alv 24%). Kurssin hinta sisältää äänitteitä oman harjoittamisen tueksi sekä TRE-oppaan (arvo 10e). Ilmoittautumisen yhteydessä maksetaan 40e varausmaksu (saat linkin verkkokauppaan). Loppusumma 240e maksetaan laskulla 1 tai 2 erässä.

Lue lisää TRE-menetelmästä (ja kenelle TRE-harjoitusta ei suositella terveydellisistä syistä)

Kurssi pidetään Helsingissä Pikku Huopalahdessa, osoitteessa Tilkankatu 2.

Kurssin ohjaajana toimii Tiia Knuutinen, sertifioitu TRE-ohjaaja, Mindfulness tunnetaitovalmentaja ja Sosionomi (AMK). Lisää Tiiasta voit lukea täältä.

Kysy lisää tai ilmoittaudu rohkeasti mukaan kurssille sähköpostillatiia@hellamieli.fi

Sitovat ilmoittautumiset 10.8.2017 mennessä. Lue kurssien peruutusehdot täältä.

Tilaa myös ilmainen Jännittäjän e-opas tästä.

Kevään 2017 Jännittäjäkurssilla olleiden palautteita:

“Kurssin mainoksessa taisikin lukea, että tämä on kurssi, jolla on lupa jännittää. Se piti täysin paikkansa. Ilmapiiri ja vastaanotto sekä ryhmä oli mukava ja lämmin ja sellainen, että oli “helppo hengittää”. Oli lupa olla juuri sellainen kuin on: oma itsensä. Kurssilta sai paljon hyviä työkaluja jännittäviin tilanteisiin jatkossa sekä harjoitusten jatkamiseen kotona. Kurssi myös opetti sallivampaa asennetta omaa jännittämistä kohtaan.”

“Vaikka kuinka epäilet, että uskallatko lähteä jännittäjäkurssille, kannattaa todella uskaltautua. Se aukaisee aivan uuden avoimemman ja hyväksyvämmän maailman eteesi.”

“Suosittelen kurssia esiintymispaniikista kärsiville. Kurssin aikana sai vertaistukea sekä harjoituksia oman ongelmansa kanssa eteenpäin menemiselle.”

“Ryhmän vertaistuki on parasta apua jännittämiseen.”